مقالات آرشیو خبر ها
تفاوت های بازی پوگبا و پیانیچ

تفاوت های بازی پوگبا و پیانیچ

یوونتوس پل پوگبا را با شکستن رکورد تاریخ لیگ قهرمانان از دست داد، او که شاید بهترین بازیکن فصل گذشته ی ما بود. در عوض، یووه گنسالو ایگوایین و میرالم پیانیچ بهترین بازیکنان رقبای مستقیمشان ناپولی و رم را خریداری کردند تا خلاقیت پوگبا را جایگزین کنند. پیانیچ در نظر اکثریت جایگزین مستقیم پوگبا است چرا که هر دو هافبک های برتر سری آ‌ بودند.

 

(لازم به ذکر است در این مقاله حدود ۱۰۰ مگابایت فایل تصویری متحرک به کار رفته است که به صورت هایپرلینک قرارداده شده است)

 

از نظر گل و پاس گل، پوگبا و پیانیچ فصل قبل بسیار مشابه بودند. پوگبا 8 گل و 12 پاس گل ثبت کرد در حالی که پیانیچ امار 10 گل و 12 پاس گل را برای رم برجای گذاشت.

 

ما در این مقاله قصد داریم که سبک بازی متفاوت این دو بازیکن را مقایسه کنیم و در مورد اینکه هرکدام چطور روی یوونتوس از نظر تاکتیکی تاثیر می گذارند، بحث کنیم. از آنجا که پیانیچ تنها چند بازی برای یوونتوس انجام داده است، اطلاعات کاملی برای بررسی آماری در دسترس نیست. ما روی دو بازی که یوونتوس برابر پالرمو در خارج از خانه (این فصل) ‌ و در خانه (فصل قبل) بازی کرد، تمرکز می کنیم. رقیب عینی و یا بسیار مشابه به ما اجازه می دهد که تا یک جورهایی قدرت حریف را مشابه سازی کنیم و بیشتر روی نقش متفاوت دو بازیکن برای مشارکت در در تیم تمرکز کنیم.

 

ما تنها روی کمکی که این دو بازیکن در بخش هجومی می کنند تمرکز می کنیم و در ضمن نباید تصور شد که پوگبا و یا پیانیچ تنها عواملی هستند که روی سبک بازی یووه اثر می گذارند. در دسترس بودن بازیکنان دیگر مانند کلودیو مارکیزیو و گنسالو ایگوایین و تاکتیک های تیم حریف هم تاثیر بسزایی در این موضوع خواهد داشت.

 

خصوصیات متفاوت پوگبا و پیانیچ:

 

اگرچه این دو نفر تعداد گل و پاس گل مشابهی در فصل گذشته به ثبت رسانده اند، اما بازیکنان بسیار متفاوتی هستند. بسیاری بحث می کنند که پوگبا جزء هافبک های باکس تو باکس است در حالی که پیانیچ یک هافبک تهاجمی است. این توصیف با خصوصیات فیزیکی این دو نفر هماهنگی دارد. پوگبا 190 سانتی متر قد، تنومند و هیکلی است، در حالیکه پیانیچ یه بازیکن متحرک است که نسبت به یک ورزشکاه قد متوسطی دارد (180 سانتی متر، 75 کیلو وزن) .

 

با این حال سبک بازی آنها مشخصه ی نوع بازیکنی است که مردم اغلب از آنها نام می برند نیست. برای مثال پوگبا فصل قبل به طور متوسط 3 دریبل در هر بازی داشت، نفر سوم سری آ‌، این آمار برای فردی با خصوصیات فیزیکی او بسیار نادر است. در طرف مقابل، پیانیچ به عنوان یک هافبک هجومی تنها 0.8 دریبل در هر بازی داشت که او را در رده ی 95ـم سری آ‌ قرار می دهد. جالب این که، پیانیچ یکی از بهترین پاسورهای لیگ است، او تقریبا هر بازی 66 پاس ارسال کرده که 85٪ آنها صحیح بوده است که او را در رده ی دهم سری آ‌ قرار می دهد. بعد از چندین آزمون و خطا، پیانیچ حالا در سمت چپ خط میانی به کار گرفته می شود، پستی که دقیقا سال قبل توسط پوگبا اشغال می شد، با این حال سبک متضاد بازی این دو نفر باعث می شود شرح وظایف کاملا متفاوتی داشته باشند.

 

حرکات بدون توپ:

 

پوگبا بازیکنی با استعداد باورنکردنی و مهارت کامل است. تقریبا هیچ کاری نیست که او با توپ قادر به انجامش نباشد. با این حال یک بخش از بازی او که قطعا جای پیشرفت دارد این است که یاد بگیرد بدون توپ هم موثر باشد.

 

مثال اول (بخش اول 5.4 مگابایت، بخش دوم 9.3 مگابایت)

 

برای حدود 12 ثانیه، پوگبا تنها یک جا ایستاد و به پاسکاری هم تیمی هایش نگاه کرد، هیچ اقدامی برای اینکه مکانش را عوض کند تا کانال پاس بهتری در اختیار هم تیمی هایش قرار دهد انجام نداد. پوگبا معمولا تنها زمانی حرکت می کند که شانسی برای شرکت مستقیم در یک حرکت هجومی داشته باشد.

 

پوگبا 8 ثانیه ایستاد (9 مگابایت) و به هم تیمی هایش که در حال پاسکاری بودند نگاه کرد، اما وقتی سامی خدیرا پاس در عمقی برای خوان کوادرادو فرستاد، پوگبا بلافاصله جلو کشید تا بتواند به در گوشه ی محوطه پاس کوادرادو را دریافت کند.

 

فصل قبل دیدن این نوع تحرک بی تحرکی ها از پوگبا در هنگام فاز حمله ی یوونتوس بسیار معمول بود. پوگبا از آن بازیکنان خودخواهی نیست که نخواهد به هم تیمی هایش موقعی که توپ را در اختیار ندارد و یا شانس گل زدن و پاس گل ندادن ندارد، کمک کند. او صرفا نمی داند وقتی در فاز حمله به خصوص در مرحله ی بازی سازی توپ ندارد چطور برای تیم ثمربخش باشد. اما این موضوع برای یوونتوس فصل قبل اهمیتی نداشت.

 

یکی از اهداف عمده ی یووه این بود که در هنگام بازی سازی، توپ را در نزدیکی های محوطه به پوگبا برسانند. در واقع، یووه از پوگبا می خواست که به جای اینکه در نیمه ی خودی دریبل بزند، در مناطق جلویی نیمه ی حریف بماند. یوونتوس از پوگبا نمی خواست که بازی سازی را آغاز کند، از او می خواست که بازی سازی را به پایان برساند. نیاز یووه این نبود که او برای هم تیمی هایش کانال پاس بهتری فراهم کند، بلکه از پوگبا می خواست که برای خودش مسیر پاس سهلتری بسازد.

 

پیانیچ از این لحاظ بازیکن بسیار متفاوتی است، وقتی در زمین است و توپ را در اختیار ندارد، همواره در حال حرکت است تا مسیر پاس بهتری برای هم تیمی هایش فراهم کند.

 

مثال اول (بخش اول 9.4 مگابایت، بخش دوم 8.9 مگابایت)

 

بین دفعه ی اول و دومی که او توپ را از هم تیمی هایش بگیرد، برای حدود 15 ثانیه، پیانیچ به طور دورانی حرکت می کرد تا موقعیتی که پاس دادن برای هم تیمی آسان تر باشد پیدا کند. حرکات مداوم او باعث فضاسازی برای هم تیمی ها هم می شود.

 

حرکت او به سمت راست (9.7 مگابایت) هافبک پالرمو را به دنبالش کشید و فضایی برای ماریو لمینا مهیا ساخت که به سمت جلو حرکت کند، که در عوض باعث شد پیانیچ کاملا آزاد باشد و مستقیما روبروی دفاع پالرمو قرار بگیرد.

 

پیانیچ دائما حرکت می کند و این کار را در منطقه ای بسیار گسترده انجام می دهد. یک مشکل بزرگ در بازی های اول فصل این بود که پیانیچ بیش از حد به هافبک دفاعی میانی (معمولا لمینا) نزدیک می شد. لمینا آنقدر پاسکاری اش خوب نیست که دائما در پست های هجومی پاس بدهد. و در عین حال وقتی در این پست بازی می کند ترجیح می دهد که پا به توپ به جلو نیاید چرا که بیم دارد توپ را از دست بدهد و خط دفاع تنها و بدون پوشش باشد. به دنبالش، پیانیچ معمولا به نیمه ی خودی برمی گشت تا به بازی سازی کمک کند، در نتیجه پیانیچ در نهایت بسیار نزدیک به لمینا بود و این موضوع بازی سازی را مختل می کرد.

 

تمایل به دریبل

 

یک تفاوت بزرگ دیگر بین پوگبا و پیانیچ روشی است که از توپ استفاده می کنند.

 

پوگبا وقتی توپ را دریافت می کند (7.5 مگابایت) بلافاصله جلو می کشد و وقتی با بازیکن پالرمو مواجه می شود، اولین چیزی که امتحان می کند، تلاش برای دریبل کردن اوست. او توپ را آنقدر حفظ می کند تا دو بازیکن پالرمو می آیند تا او را تکل بزنند. در طرف مقابل، پیانیچ بلافاصله بعد از دریافت توپ یک پاس بلند به ایگوایین می دهد (9.7 مگابایت) و حتی صبر نمی کند که بازیکن پالرمو بیایید و تکلش بزند.

 

یک مثال دیگر:

 

این جا هر دو بازیکن در منطقه ای مشابه توپ را دریافت می کنند. پوگبا بلافاصله دریبل می زند و به سمت چپ پیش می رود (10.1 مگابایت) ، او صبر می کند تا پاتریس اورا شروع به حرکت کند و سپس یک پاس بی نقص برای او ارسال می کند. در طرف مقابل، پیانیچ وقتی توپ را دریافت می کند (8.9 مگابایت) ، به نظر نمی رسد که بخواهد حتی توپ را لمس کند و بلافاصله پاسی خطرناک در کناره ی زمین برای الکس ساندرو ارسال می کند.

 

بزرگترین اثر متفاوتی که این دو بازیکن از نظر تاکتیکی دارند این است که چگونه بازی سازی برحسب موقعیتشان شکل بگیرد. وقتی پوگبا را داشته باشید، می خواهید از خاصیت دریبل زنی اش استفاده کنید، وقتی توپ را در اختیار دارد به او توجه داشته باشید (کاری که اورا انجام داد) ، چرا که او می تواند هر بازیکنی را با خودش از نظر بدنی و یا ذهنی به خود جلب کند اهمیتی ندارد که آیا شما از او دور هستید یا نه، با توجه به قدرت پاسکاریِ عالی او، کافی است خودتان را در مناطق خطرناک آماده کنید. او قادر است حتی اگر مدافعان حریف با او یارگیری کرده باشند و یا حتی رویش تکل بزنند هم پاس خوبی برای هم تیمی اش ارسال کند. بازی سازی اینچنینی آسان تر است، اما از بعضی جهات در عین حال قابل پیش بینی تر خواهد بود.

 

بازی کردن با پیانیچ بسیار متفاوت است. نمی توانید دریبل هایش را خنثی کنید، چون او علاقه ای به نگه داشتن توپ ندارد. شکل دهی بازی سازی مبتنی بر جاگیری دور او نیاز به آماده سازی و تلاش بیشتری دارد، چرا که هم تیمی هایش باید به درک متقابل از حرکات او برسند. نمی توانید تنها روی اینکه به کدام سمت حرکت می کند تمرکز کنید، باید بدانید که حرکات او چطور روی باز کردن فضای دفاع حریف نقش دارد در نتیجه تصمیم بگیرید که بهتر است به او پاس بدهید یا اینکه به هم تیمی ای که به خاطر حرکات او آزاد شده است.

شکل دادن بازی مبتنی بر جاگیری برای هم تیمی ها به این شکل دشوارتر است چرا که بازیکنان باید همدیگر را چه از نظر زمانی و چه فضای حرکت درک کنند. این موضوع نیاز به تمرین و ممارست بسیار زیادی دارد. اما کنترل آن برای تیم حریف مشکل تر است.

 

تطابقاتِ تاکتیکی الگری برای استفاده از پیانیچ

 

مربی یوونتوس ماسیمیلیانو الگری از ابتدای فصل پیانیچ را در پست های مختلفی به کار گیرد. او به عنوان یک هافبک دفاعی، هافبک مرکزی سمت چپ و یا همان متزالا بازی کرده است. او هنوز دارد تلاش می کند که بفهمد بهترین راه برای ادغام کردن او در تیم و استفاده ی بهینه از توانایی های او چیست. همان طور که قبلا گفتیم، پیانیچ در زمینه ی فضاسازی به وسیله ی حرکاتش عالی عمل می کند. درک او از جاگیری و فضا بسیار بالاست. الگری برای استفاده از توانایی های او اصلاحاتی تاکتیکی انجام داده است تا به پیانیچ بیاموزد به عنوان دریافت کننده ی توپی که در خط دفاعی حریف شکاف ایجاد می کند. 

در این تصویر، مدت کوتاهی بعد از اینکه هرنانس پاسش را از دنی آلوز دریافت کرد، پیانیچ بلافاصله بین مدافعان دیناموزاگرب پیشروی کرد. اگر هرنانس به جای اینکه شوت بزند به او پاس داده بود، پیانیچ با دروازبان تک به تک می شد.

 

بلافاصله بعد از اینگه پائولو دیبالا پاسش را از دنی آلوز دریافت کرد، پیانیچ دو مدافع دیناموزاگرب را پشت سر گذاشت. در یک لحظه، او کاملا رها بود و در آفساید هم نبود.

 

این 3 تصویر، 3 مثال از جاهایی است که پیانیچ تلاش کرد 3 پاس بلندی که لئوناردو بونوچی برایش ارسال کرد بگیرد که آخرین آنها باعث گل اول یووه شد:

مثال اول:

 

 

مثال دوم:

 

مثال سوم :

 

بازی های اینچنینی حداقل 6 و یا 7 بار در نیمه ی اول اتفاق افتاد. در نتیجه این موضوع به وسیله ی مربی قبل از بازی طراحی و آموزش داده شده است. پیانیچ توانسته در بسیاری از آن موقعیت ها از آفساید و مدافعان حریف فرار کند. این توانایی جاگیری چیزی است که پوگبا فاقد آن است. وجود هرنانس در ترکیب اصلی این تاکتیک را آسان تر می کند. با توجه به توانا پاسکاری فوق العاده ی هرنانس، پیانیچ نیازی نبود اکثر زمان بازی را به بازی سازی مشغول باشد. زمانی که یوونتوس بتواند زمان بندی این حرکات را بی نقص کند، سلاح ارزشمندی در اختیار خواهد داشت.

 

نتیجه گیری:

 

پوگبا و پیانیچ بازیکنانی با مهارت های گوناگون هستند و با دو راه بسیار متفاوت روی تاکتیک تیم اثر می گذراند. هر دو قدرت ارسال پاس فوق العاده ای دارند. پوگبا با قدرت بدنی و تکنیکش برای خود و هم تیمی ایش فضا می سازد، اما پیانیچ با حرکات و جاگیریهایش اینکار را می کند. تنها زمان می تواند بگوید کدام راه بهتر است. البته ممکن است به سلیقه هم بستگی داشته باشد.

 

با پوگبا این را داشتیم:

 

گل خدیرا به پالرمو (8.7 مگابایت)

 

با پیانیچ این را داریم و خواهیم داشت:

 

گل ایگوایین به دیناموزاگرب (8.7 مگابایت)

 

پ. ن: این مقاله قبل از بازگشت مارکیزیو به ترکیب یووه نوشته  شده است، طبیعی است که با اضافه شدن شاهزاده به ترکیب و پوشش بی نظیر او در دفاع و همچنین بازیخوانی هوشمندانه اش، انتظارها از پیانیچ بالاتر خواهد رفت.

 

منبع  


«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
نازنین راهبر
نازنین راهبر«نگارنده اخبار»
ارتباط با نگارنده: